....της Mαρίας Πατρώνα
Η
διαχρονικότητα της δημοκρατίας είναι
αναμφισβήτητη, από τα αρχαία χρόνια ως
και τη σημερινή εποχή ασκείται το
πολίτευμα της δημοκρατίας. Ωστόσο στις
μέρες μας, αρκετές φορές παρατηρείται
η καταρράκωσή της με διάφορες καταστάσεις,
πράγμα που οδηγεί ένα μέρος των ανθρώπων
να αμφισβητούν την αξία της.
Παρ'
όλα αυτά, κατά γενική θεώρηση τουλάχιστον,
το πολίτευμα της δημοκρατίας είναι σε
σύγκριση με τα άλλα πολιτεύματα,
περισσότερο «ανθρώπινο» αφού όλη η δομή
της έχει ως επίκεντρο τον λαό.
Δόκιμο
είναι να αναφερθούν οι λόγοι που καθιστούν
τη δημοκρατία ως το πιο ανθρώπινο
πολίτευμα. Αρχικά, θα μπορούσε να θεωρηθεί
και το σημαντικότερο, είναι πως ένας
από τους μεγαλύτερους θεσμούς της
δημοκρατίας είναι η ισότητα των ανθρώπων.
Με άλλα λόγια, όλοι οι άνθρωποι έχουν
τις ίδιες υποχρεώσεις και δικαιώματα
τα οποία οφείλουν να διεκδικούν. Επίσης
η δημοκρατία προωθεί το διάλογο, τη
συνεργασία, την αλληλοβοήθεια, τον
αλληλοσεβασμό, την αλληλεγγύη και την
αξιοκρατία, όρους πολύ σημαντικούς στη
ζωή των ανθρώπων, αλλά και στη μελλοντική
πρόοδο, εξέλιξη και βελτίωση της κοινωνίας
μας.
Σύμφωνο
να τα προαναφερθέντα είναι και το ότι
εφόσον η δημοκρατία είναι δομημένη γύρω
από τις ανάγκες των ανθρώπων απαιτεί
την ενεργό συμμετοχή των πολιτών, δηλαδή,
το πολίτευμα μας χρειάζεται καινούργιες
ιδέες από σκεπτόμενους και ολοκληρωμένους
πολίτες. Επιπλέον δίνεται η δυνατότητα
στα άτομα να αποφασίζουν άμεσα και όχι
μέσω των εκπροσώπων τους για κρίσιμα
ζητήματα, χαρακτηριστικό παράδειγμα
αποτελεί το δημοψήφισμα.
Ακόμα, στα δημοκρατικά
πολιτεύματα, μεγαλύτερο ρόλο στη λήψη
αποφάσεων έχει η πλειοψηφία, ωστόσο
γίνεται πράξη και η επιθυμία της
μειοψηφίας, έτσι είναι σεβαστές όλες
οι απόψεις. Γενικότερα, η δημοκρατία
αγωνίζεται για το γενικό καλό όλων των
ανθρώπων.
Σε αυτό το σημείο κρίνεται
απαραίτητο να εξεταστεί το γιατί η
ευθραυστότητα της δημοκρατίας δεν
εξαρτάται από την ίδια πολλές φορές.
Πρώτον, στην κοινωνία μας εκδηλώνεται
φανερά το φαινόμενο του ρατσισμού μέσω
διαφόρων προκαταλήψεων και στερεοτύπων,
τα οποία εκτός του ότι φθείρουν σε μεγάλο
ποσοστό τη δημοκρατία, παραγκωνίζουν
και κοινωνικές ομάδες ατόμων. Επιπροσθέτως,
η νέα γενιά παρουσιάζει αδιαφορία,
αδράνεια, παθητικότητα και αποστροφή
σε πολιτικά, κοινά θέματα, πράγμα που
αναμφισβήτητα τραυματίζει τη δημοκρατία.
Παρόμοια, τα Μέσα Μαζικής
Ενημέρωσης με την επιλεκτική παρουσίαση,
την προβολή και τον έντονο σχολιασμό
ανουσίων θεμάτων αποχαυνώνουν
και αποπροσανατολίζουν τον άνθρωπο,
με αποτέλεσμα να στρέφεται η προσοχή
του σε ασήμαντα θέματα και όχι στις
δημοκρατικές εξελίξεις . Επιπλέον, και
μέσω του σχολείου δεν δίνεται η ευκαιρία
στους εφήβους να γνωρίσουν τον ρόλο και
την αξία της δημοκρατίας, αφού τα μαθήματα
που σχετίζονται με τη δημοκρατία
χαρακτηρίζονται ως δευτερεύοντα και
έχουν μειωμένη βαρύτητα, έτσι οι νέοι
δεν μαθαίνουν πως η δημοκρατία τους
έχει ανάγκη και χρειάζεται τις φρέσκιες
και γεμάτες δημιουργικότητα ιδέες τους.
Παράλληλα η δημοκρατία
καταρρακώνεται και με το ότι σημαντικά
προβλήματα, όπως το αυξημένο πρόβλημα
της ανεργίας, δεν επιτρέπει στα άτομα
να ενδιαφερθούν για τα καίρια προβλήματα
της, καθώς δεν μπορεί ο καθένας να είναι
αυτάρκης δίχως εργασία. Όλο αυτό έχει
ως αποτέλεσμα να γεμίζουν οι άνθρωποι
με αισθήματα αβεβαιότητας για το μέλλον
και να αδιαφορούν ορισμένες φορές και
πλήρως για τη συνέχιση της δημοκρατίας.
Το συμπέρασμα που απορρέει
από τα αναφερόμενα είναι πως δίχως
αμφιβολία η δημοκρατία πηγάζει από το
λαό και του προσφέρει πολλές αρετές.
Αρκετές φορές όμως, παρατηρείται πως
οι άνθρωποι την φθείρουν και αλλοιώνουν
την αξία της. Εύλογο λοιπόν είναι να
γίνει μια προσπάθεια προκειμένου όλοι
οι άνθρωποι να καταλάβουν την τεράστια
αξία της, πράγμα το οποίο ενδεχομένως
θα βελτιώσει την άσκησή της και θα τη
διαφυλάξει.
ΜΑΘΗΤΗΣ 6ης ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΟΡΟ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣκέφτομαι και γράφω: «Η δημοκρατία στην Ελλάδα σήμερα». Του μαθητή της 6ης Δημοτικού, Πέτρου
"Η δημοκρατία γεννήθηκε πρώτη φορά πριν από χιλιάδες χρόνια στην Ελλάδα και μετά απλώθηκε σ' όλο τον κόσμο πολύ γρήγορα, παρόλο που δεν υπήρχε Ιντερνετ. Η δημοκρατία είναι το πιο σπουδαίο από τα πολιτεύματα, είναι πολύ καλό πράγμα.
Αν δεν ήταν, θα την είχαμε καταργήσει όπως τα θερμόμετρα με τον υδράργυρο.
Δημοκρατία στην Ελλάδα σήμερα σημαίνει να μπορείς να λες ελεύθερα τη γνώμη σου, φτάνει να συμφωνεί μαζί σου ο Πρετεντέρης, η Τρέμη και ο Πρωτοσάλτης.
Δημοκρατία επίσης είναι να μπορείς να διαδηλώνεις ελεύθερα για ό, τι πράγμα θέλεις.
Υπάρχουν χιλιάδες διαδηλώσεις για να πηγαίνεις κάθε τόσο. Θα ήθελα κι εγώ να πάω σε μια διαδήλωση που θα λέει ότι μπορούμε να τρώμε ελεύθερα σουβλάκια, τσίζμπουρκερ και άλλα σκατοφάγια κάθε μέρα κι όχι 1 φορά το μήνα, αλλά δεν έχει φτιαχτεί ακόμα τέτοια διαδήλωση.
Σ' αυτές που γίνονται σήμερα οι μεγάλοι διαδηλώνουν για το ίδιο πράγμα αλλά ξεχωριστά.
Άμα βρεθούνε όλοι αυτοί που κατεβαίνουν στους δρόμους μαζί, μπορεί να τσακωθούνε και να αρχίσουνε τις μπουνιές.
Στις διαδηλώσεις περνάς ωραία, είναι σκέτη περιπέτεια, αρκεί να φοράς μάσκα, γυαλιά και να αντέχεις το ξύλο.
Οι μεγάλοι που πηγαίνουν σ' αυτές καλά θα κάνουν να αγοράζουν δικά τους γυαλιά γιατί την τελευταία φορά που πήγε ο μπαμπάς μου, μου πήρε τα γυαλιά του κολυμβητηρίου για να μην τον τσούζουν τα μάτια του και μου τα έχασε. Εγώ νεύριασα και μετά ...τσακώθηκε με τη μαμά που τον έλεγε άχρηστο και πως αν ήταν άξιος θα έτρωγε κι αυτός μερικά λεφτά από αυτά που τρώγανε και οι άλλοι και τώρα δε θα αναγκαζόταν να τρέχει στις διαδηλώσεις, και να τρώει ξύλο, 40 χρονών άνθρωπος, αλλά δεν πολυκατάλαβα τι εννοούσε.
Στη Δημοκρατία ψηφίζεις όποιον θέλεις για να γίνει βουλευτής και μετά άμα δε σου αρέσει μπορείς να τον βρίσεις, να τον φασκελώσεις ή να του πετάξεις αυγό ελεύθερα. Αυτός όμως όσες βρισιές κι αν ακούσει δεν το κουνάει από τη θέση του, δεν καταλαβαίνει Χριστό.
Οι διαφορετικοί βουλευτές μέσα στη Βουλή φωνάζουν, τσακώνονται, κάνουν τους εχθρούς και τους μαλωμένους και καμιά φορά βρίζουν ο ένας τον άλλο. Ένας είπε τους άλλους γαϊδούρια προκαιρού και μετά αυτοί τον κάνανε Υπουργό.
Άρα στη Δημοκρατία μπορείς να βρίζεις ελεύθερα άμα είσαι μεγάλος. Άμα πάλι είσαι μικρός, μπορεί να σε βάλει η δασκάλα τιμωρία γιατί είπες το Θοδωρή, μαλακοπίτουρα.
Σήμερα στην Ελλάδα έχουμε Δημοκρατία που είναι καλή. Το αντίθετο της Δημοκρατίας είναι η Χούντα που είναι κακή. Είναι αυτή που είχε ο μπαμπάς όταν ήταν μικρός. Στη Χούντα δεν κάνουν εκλογές και δεν κλείνουν τα σχολεία 4 μέρες.
Ούτε τώρα κάνουμε εκλογές γιατί θα είναι καταστροφή για τον τόπο, λένε όλοι στις τηλεοράσεις, που δε θέλουν να χάνουμε μαθήματα και να μείνουμε αγράμματοι.
Σήμερα έχουμε για πρωθυπουργό έναν πολύ καλό κύριο τον Παπαδήμο που αρέσει πολύ στη γιαγιά γιατί είναι σοβαρός, όμορφος, τα λέει ωραία απέξω χωρίς να τα διαβάζει σαν τον προηγούμενο, και έχει έρθει απ' το εξωτερικό.
Η γιαγιά που έχει Αλσχάιμερ νομίζει ότι είναι ο βασιλιάς και απορεί γιατί δε φοράει στολή. Το βασιλιά δεν τον είχε ψηφίσει κανείς για να μας κυβερνά, αλλά ούτε και τούτον τον έχει ψηφίσει κανείς, γι' αυτό μπερδεύεται η γιαγιά.
Δημοκρατία ακόμα είναι να κάνεις ότι λένε οι πιο πολλοί. Στο σχολείο μου δεν έχουμε δημοκρατία γιατί ενώ είμαστε 25 παιδιά στην τάξη, κάνουμε πάντα αυτό που θέλει η δασκάλα μας.
Στο σπίτι μας πάλι έχουμε δημοκρατία. Κάνουμε πάντα αυτό που θέλουμε ο αδερφός μου, η μαμά μου κι εγώ.
Είμαστε πιο πολλοί απ' τον μπαμπά μου. Είμαστε ο λαός. Και ο μπαμπάς είναι ένας καλός κυβερνήτης που μας ακούει.
Και στην Ελλάδα έχουμε δημοκρατία και στο σπίτι έχουμε δημοκρατία και θα ήμασταν όλοι ευτυχισμένοι αν εκτός από δημοκρατία, ο μπαμπάς είχε και δουλειά."
"Δεν έχεις Όλυμπε θεούς,
ΑπάντησηΔιαγραφήμήτε λεβέντες Όσσα,
ραγιάδες έχεις, μάνα Γη,
σκυφτούς για το χαράτσι,
κούφιοι κι οκνοί καταφρονούν
την θεία τραχιά σου γλώσσα,
των Ευρωπαίων περίγελα
και των αρχαίων παλιάτσοι..."
Κωστής
Παλαμάς