Τετάρτη, 5 Οκτωβρίου 2011

Το παιδί της Ροζμαρι


     Σκεφτόμενος τι τίτλο να βάλω στο σημερινό άρθρο προσπαθούσα να συνδέσω το περιεχόμενο με κάτι λίγο πιασιάρικο μπας και το διαβάσει κανείς πέρα από τον blogger.Και σκέφτηκα ότι εφόσον θα μιλήσω για ένα έκτρωμα(νόμος για την παιδεία)μιας και έτσι συνηθίζουν να το ονομάζουν, είπα να βάλω ένα σχετικό τίτλο η διαφορά είναι ότι η μητέρα στην προκειμένη περίπτωση είναι η κ.Διαμαντοπούλου.

Σε αντίθεση με την ομώνυμη ταινία το παιδί της…. Άννας δεν μου φαίνεται καθόλου άσχημο,ισα ισα μην σας πω ότι είναι και ομορφούλικο και άμα το προσέξεις λίγο,το στείλεις και σε ένα καλό αισθητικό πρώτη θέση σε καλλιστεία παιρνει.Το παρόν λοιπόν και ψηφισμένο νομοσχέδιο για την παιδεία για να μιλήσουμε σοβαρά αποτελεί κατά την γνώμη μου μια πάρα πολύ καλή βάση για να στηριχθεί ένα νέο μοντέλο διοίκησης των πανεπιστημίων στην Ελλάδα καθώς για πρώτη φορά τίθενται επί τάπητος ζητήματα μείζονα για την φοιτητική κοινότητα.Δεν είμαι από αυτούς που διάβασαν εξολοκλήρου το νομοσχέδιο αλλά το μελέτησα προσεκτικά και διαβάζοντας το προσπάθησα να ερμηνεύσω κεντρικά του σημεία.

Θέμα 1ο:Το πολυπροβεβλημένο ν+2.Ίσως μια από τις πιο αμφιλεγόμενες διατάξεις του νόμου.Έχει πολλά οφέλη καθώς πραγματικά σταματά τους αιώνιους φοιτητές και βοηθά το πανεπιστήμιο να οργανωθεί.Είναι πραγματικά πολύς χρόνος για έναν φοιτητή τα 6 χρόνια για να αποφοιτήσει από ένα ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Άρκεί να σκεφτείτε ότι στο πανεπιστήμιο εισερχόμαστε για να μορφωθούμε να αναπτύξουμε τους πνευματικούς μας ορίζοντες και να ολοκληρωθούμε σαν άνθρωποι μέσω της παιδείας, και σε ΚΑΜΙΑ περίπτωση για να κάνουμε φοιτητική ζωή και κάθε βράδυ να γυρίζουμε από τα κλαμπ στα μπουζούκια και τα πάρτι στα φουγιε.Στόχος λοιπόν είναι να εξαχθεί ένας επιστήμονας όχι ένας αργόσχολος νέος που επειδή διάβαζε σαν αποβλακωμένο στην Γ λυκείου θα βγάλει τα απωθημένα του στην πιο παραγωγική του ηλικία.Εγείρονται ως προς αυτήν την διάταξη κάποιες αμφιβολίες, αφού σχολές όπως η ιατρική και η ηλεκτρολόγων μηχανολόγων παράδειγμα χρειάζονται παραπάνω από 2 χρόνια για να τελειώσουν λογω των ιδιαιτεροτήτων τους.

Θέμα 2ο:Η τριετής φοίτηση για ορισμένα τμήματα των πανεπιστημίων.Εδώ είναι πολύ πιο απλά τα πράγματα αφού θα ήθελα να μου απαντήσετε σε ένα απλό ερώτημα:τι σημαντικό έχει η ανθοκηπευτική Άρτας που δεν μπορεί να γίνει σε 3 χρόνια;!!!!Δηλαδή με το ζόρι να προωθήσουμε κάτι που δεν πρόκειται να μας χρησιμεύσει σε τίποτα σαν κοινωνία.Η πλειοψηφία αυτών των σχολών που λειτουργούν έτσι,είναι για να λέμε ότι περάσαμε στο πανεπιστήμιο και η γιαγιά να κερνάει στο χωριό τις γειτόνισσες μαζί με τον απογευματινό καφέ.

Θέμα 3ο:Όταν το είδα δεν το πίστευα!!Θυμάμαι τον εαυτό μου να περνάει άπειρες ώρες (κυριολεκτικά) συζήτησης με τον «Εκδότη» του μπλογκ μας, για το αν κάποιος κάποτε θα το κάνει και τελικά ναι το έκανε.Οι παρατάξεις είναι πλέον παράνομες και στις επόμενες εκλογές θα έχουμε κοινά ψηφοδέλτια, από όπου θα εκλέγουμε τον αντιπρόσωπό μας.Το τι μεταπτυχιακά,διδακτορικά,βαθμούς,πτυχία και χρήματα έχουν παραλάβει τα μέλη των παρατάξεων είναι γνωστό σχετικά στο ευρύ κοινό και ίσως κάποιοι από μας να έχουν βιώσει κάποια αδικία εις βάρος τους.Οι δοσοληψίες έδιναν και έπαιρναν ειδικά την περίοδο των πρυτανικών εκλογών όπου το 40% επί του συνόλου των ψήφων εξαγοραζόταν πολύ ακριβά από τους εκάστοτε υποψηφίους πρυτάνεις.

Θέμα 4ο:Σε συνάρτηση με το προηγούμενο θέμα θα αναφερθώ στο αυτοδιοίκητο του πανεπιστημίου.Το νέο Δ.Σ θα αποτελείται από 15 μελές συμβούλιο το οποίο απαρτίζεται από 8+1 καθηγητές και ο εκπρόσωπος των φοιτητών και από 6 εξωπανεπιστημιακούς.Εδώ έχουν ακουστεί πολλά πράγματα και πολλές είναι οι αμφίσημες δηλώσεις του υπουργείου καθώς δεν έχει ξεκαθαριστεί ποιες θα είναι αυτές οι προσωπικότητες που λαμβάνουν μέρος στην διοιήκηση.Θα είναι για παράδειγμα άνθρωποι των γραμμάτων θα είναι μάνατζερ ή θα είναι κάποιοι επιστήμονες σχετικοί στον κλάδο.Όπως και να έχει η τροπολογία(γιατί περί τροπολογίας πρόκειται μιας και στην αρχή την πλειοψηφία την είχαν οι εξωπανεπιστημιακοί)Επιτρέπει στην πανεπιστημιακή κοινότητα τον προσεχή Σεπτέμβρη να εκλέξει έναν υποψήφιο της δικής της επιλογής και όχι έναν ξένο στο πανεπιστημιακό σώμα που προφανώς θα επιβληθεί η παρουσία του.Οπως και να έχει ο σκόπελος αυτός μπορεί να ξεπεραστεί με συντονισμένες κινήσεις.

Θέμα 5ο:Ισως η μοναδική διάταξη που με βρίσκει αντίθετο και ίσως αυτό που έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδρασεων.Αναφέρομαι φυσικά στο θέμα της χρηματοδότησης των Α.Ε.Ι.Για όσους τον έχουν διαβάσει τον νόμο ορίζεται ότι από το Δ.Σ του τμήματος θα υπάρχει μια επιτροπή η οποία θα είναι αυτή που θα αποφασίζει για πιθανά δίδακτρα η για πιθανή αγορά των βιβλίων μας.ΠΡΟΣΟΧΗ!!!!Ουδέποτε αναφέρθηκε στα προπτυχιακά προγράμματα αναφέρεται σε όσους πάνε σε ένα 2ο πτυχίο η για μεταπτυχιακα.Σε ορισμένα πανεπιστήμια ήδη πληρώνουν τα μεταπτυχιακα,ναι εδώ στην Ελλάδα μην σας φαίνεται παράλογο!!!Προσωπικά είμαι κατά τις ιδιωτικοποιήσεις τις παιδείας αλλά υπό τις παρούσες συνθήκες πιστεύω ότι θα έπρεπε ο καθένας να συνεισφέρει ένα ποσό μέχρι και 300 ευρώ φυσικά με εισοδηματικά κριτήρια.Πολύ πιθανόν λοιπόν το κεφάλαιο αυτό να βοηθήσει κατά πολύ και την εξέλιξη αλλά και τις προοπτικές μια σχολής δεν είναι τυχαίο ότι τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια στον κόσμο είναι ιδιωτικά αν μη τι άλλο οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι η σωστή και η χρηστή λειτουργιά του διαθέσιμου από τους φοιτητές κεφαλαίου θα μπορούσε να βοηθήσει ένα πανεπιστήμιο που φυτοζωεί από τις κρατικές επιχορηγήσεις…(το θέμα σηκώνει περισσότερη ανάλυση αλλά πρέπει κάπου να το κλείσω..)

Θέμα 6ο:Επέλεξα για τελευταίο θέμα αυτό όχι γιατί δεν υπάρχουν άλλες διατάξεις που είναι εξίσου σημαντικές πχ(εξίσωση των Τ.Ε.Ι με τα Ι.Ε.Κ)αλλά γιατί θέλω να αποκρούσω κάποιες παράλογες και κινδυνολογικές σκέψεις που άκουσα.Θα αναφερθώ στην ιδιωτικό κεφάλαιο έτσι όπως προβλέπεται μέσα στον νομοσχέδιο.Το υπάρχον νομοσχέδιο λοιπόν αναφέρει πως τα ιδρύματα είναι αναγκασμένα εφόσον δεν υπάρχει διαθέσιμο κεφάλαιο να ψάξουν για επιχορηγήσεις (εντος πολλών παρενθέσεων)που θα χρηματοδοτούν την έρευνα του υποψηφίου για το μεταπτυχιακό ή για το διδακτορικό του πρόγραμμα.Εδώ και τι δεν έχει ακουστεί,από το ότι ήδη 30 μεγαλοκαρχαρίες της παγκόσμιας αγοράς τρίβουν τα χέρια τους για την δημιουργία ιδιωτικού πανεπιστημίου μπλα μπλα μπλα..πράγμα που είναι αναληθές ή το άλλο, οτι το θα μας χειραγωγήσουν και θα μας ορίσουν αυτοί τι μεταπτυχιακό θέλουν εν ονόματι των αγορών και κάνουμε σαν πεντάχρονα που τους πήραν το παιχνίδι!!!Συγνώμη θα ήθελε κάποιος να μου πει με το χέρι στην καρδία ρε παιδί μου και εγώ θα το δεχτώ:μεταπτυχιακό κάποιος κάνει για την ψυχή της μάνας του ή για να δουλέψει σε αυτές τις τρομακτικές κακές ιδιωτικές επιχειρήσεις που θέλουν να μας φτωχύνουν;Ας είμαστε λίγο ,όχι πολύ, λίγο ρεαλιστές,ιδιωτικό κεφάλαιο δεν πρόκειται να σου προτείνει ένα μεταπτυχιακό που θα είναι άχρηστο στην αγορά εργασίας ούτε κάτι άσχετο με το αντικείμενό σου.Δηλαδή ένας φοιτητής ψυχολογίας ας πούμε θα πρέπει να κάνει ένα οποιοδήποτε μεταπτυχιακό έτσι για αντίδραση σε έναν οποιοδήποτε κλάδο(πάντα σε συνάρτηση με την επιστήμη του)και όχι κάτι που είναι επίκαιρο και θα του χρησιμεύσει στην αγορά εργασίας;

Τέλος θα ήθελα να πω ότι όλοι μας λίγο ή πολύ θα θέλαμε ένα πανεπιστήμιο δημόσιο που θα παρέχει τις απαράμιλλες γνώσεις και θα μας κάνουν με το που βγαίναμε νούμερο ένα για την αγορά εργασίας.Δυστυχώς δεν έχουμε κατι τέτοιο ούτε πρόκειται να αποκτήσουμε ποτέ κατά την γνώμη μου για τους χ,ψ λόγους. Δεν με απασχολεί τωρα. Αυτό που με απασχολεί άμεσα είναι ότι υπάρχει μια ευκαιρία να βελτιώσουμε την κατάσταση μας.Δεν είμαι σίγουρος 100% ότι αυτό το νομοσχέδιο θα βοηθήσει την παιδεία δεν είμαι σίγουρος 100% ότι όλα θα πάνε καλά και ότι σε 10-20 χρόνια θα παράγουμε επιστήμονες που θα είναι πραγματικά εξειδικευμένοι ή αν θα έχουμε το ίδιο χάλι,σίγουρα ξέρω όμως ότι μας δίνετε η ιστορική ευκαιρία σαν γενιά να επιλέξουμε τι πανεπιστήμιο θέλουμε και να το συνδιαμορφώσουμε.Ο διάλογος,οι προτάσεις θετική διάθεση και η όρεξη για σκέψη και καινοτομίες θα μας βοηθήσουν όχι το κλείσιμο μίας σχολής και η άρνηση σε όλα.Τα πανεπιστήμια και τα αλεξίπτωτα λειτουργούν όταν είναι ανοιχτα(παραφράζοντας την λαϊκή ρήση)και πολλά πράγματα μπορούν να επιτευχθούν αν υπερβούμε τον μικρόκοσμο μας και συνηθίσουμε στην ιδέα του συλλογικού κάλου.



Υ.Γ:Υπάρχει πληθώρα θεμάτων ακόμα να συζητηθούν καθώς είναι πολυσύνθετο θέμα.Ειμαι ανοιχτός σε συζήτηση και σε διάλογο. Όλα τα παραπάνω αποτελούν προσωπική άποψη και ερμηνεία του σχεδίου νόμου….

1 σχόλιο:

  1. Βιώνοντας καθημερινά τα προβλήματα του πανεπιστημίου και παρά τις επιμέρους ενστάσεις μου συμφωνώ ότι το νομοσχέδιο δεν είναι καθόλου έτσι όπως μας το παρουσιάζουν.

    Οι βασικές μου ενστάσεις είναι δύο:

    α)οι συμβιβασμοί που έγιναν στα θέματα της φοιτητικής εκπροσώπησης και της διοίκησης δημιουργούν ένα δυσκίνητο σύστημα που δεν λύνει ριζικά τα προβλήματα του πανεπιστημίου

    β) Ίσως το μεγαλύτερο ερωτηματικό παραμένει η αξιολόγηση, όπου επίσης επιλέχθηκε ένας προβληματικός συμβιβασμός. Κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε οι επιτροπές αξιολόγησης να απαρτίζονται κυριώς -αν όχι αποκλειστικά- από κριτές του διεθνούς συστήματος αξιολόγησης, όπως συμβαίνει για παράδειγμα στα Σκανδιναβικά κράτη.

    Εν πολλοίς φοβάμαι ότι για μια ακόμη φορά κοροϊδεύουμε τους εαυτούς μας. Μακάρι να διαψευστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή